Sodobni mladinski roman s povednim naslovom Fejk norveške pisateljice Mine Lystad je logično nadaljevanje romana Luzerka, kjer je v ospredju protagonistka Marie. Je edinka in živi z razumevajočo materjo blogerko, ki poleg sodobnih tendenc po zdravem življenju kot influencerka ni neka modna kokoš, pač pa osvešča svoje sledilce tudi z okoljsko tematiko (uporaba manjše količine embalaže in plastike pri polnjenju izdelkov in njihovem distribuiranju). Nasploh mati, čeravno ločena (stereotipno razmišljanje, da so otroci ločenih staršev pogosto neuspešni in čustveno dezorientirani, v tem primeru ne drži), predstavlja Marie varen okvir, vzgojo, ki otroku zaupa in ga opolnomoči do te ravni, da za svoja dejanja zna prevzeti odgovornost. Mati je svoji odraščajoči hčerki lahko zgled, kako socialna omrežja in medijski prostor nasploh izkoristiti apele v dobro družbe.

Mislim, a nobeden ni dojel, da je zame okolje pomembno? In potem mi pošiljajo vse tole. /…/ Glej to, no! Vsa ta plastika. (str. 24)

Marie, učenka predzadnjega razreda/letnika, se znajde v primežu svoje »nadrejene« pri šolskem glasilu, ki ji po svojem končanju šolanja obljublja mesto urednice, če se bo izkazala. V želji ugajati Marie (kljub materinemu dobremu zgledu) ne upošteva prave novinarske etike, pač pa prireja vsebino intervjujev tako, da deluje bombastično, šokantno in s tem privablja pozornost in všečnost tračev željne mladeži. Za lajke gre.

Vsi novinarji delajo take stvari. Ne gre drugače, če hočeš imeti klike. (str. 8)

Marie opravi tudi intervjuja s sedanjo in nekdanjo simpatijo, Tarjeijem in Espnom, odličnima nogometašema iz šole. Najprej intervjuja Tarjeija. Zaupa ji, da je zanj nogomet vse, vendar imata zanj starša drugačne načrte – želita, da postane zdravnik.

Samo to je, da mami in oči hočeta, da grem na gimnazijo. Da bom zdravnik ali kaj takega. – A ti to hočeš? – V bistvu ne, ampak potem ne vem več, ker tako težita. (str. 43)

Čeprav s težkim srcem, Marie po naročilu urednice šolskega časopisa, Magge, članek priredi senzacionalistično, ker to prinaša klike. Ker je Tarjei s tem profitiral; po branju članka se njegova mati zamisli in mu dovoli vpis na njemu željeno šolo, se nad tem ni razburjal. Najstniško nerodno izrazi naklonjenost do nadebudne novinarke in vse izgleda, da bosta sčasoma postala par …

Dogajanje zaplete Espen, ki je bil eden od protagonistov tudi v prejšnjem romanu, Luzerka. Espen je po končani romanci spoznal, da Marie pogreša. Stari maček socialnih omrežij je nekdanji prijateljici zaupal, naj napiše, kar ji je volja.

A rabite več bralcev? O meni lahko napišeš, karkoli hočeš. Ni panike. (str. 83)

Z mešanimi občutki Marie koleba med naklonjenostma dveh rivalov v njenem srcu. Vseeno ne zmaga fejk. Fejk, ki ga je sodobnost polna – od fejk novic (v šolskem časopisu), fejk kritik (priložnost za pisanje kritik vseh možnih prireditev), fejk profilov (obravnava teme v romanu Luzerka), fejk prijateljev (Magga), v tem primeru ne zmaga. Resnica, ki ni zaželjeno dejstvo pri pisanju novic, izgublja težo. Zelo pomembna pa je pri posamezniku, ki ga fejk novica o njem samem prizadane. Marie fotografirajo na samem z Espnom, ki je od nje želel izsiliti poljub. Novica z dokazom (paparazzi), kjer je varanje sicer zelo težko dokazljivo, postane fejk novica v šolskem glasilu.

Tako je, kot da nekaj v meni vzame zalet in mi vzame sapo. Kdo bi lahko to napisal? Od kod jim to? /…/ Poskušam lažje dihati, ker je itak res. Nič se ni zgodilo. (str. 153)

Knjiga Fejk je za mlade bralce privlačno napisana v slengu in posnema njihovo komunikacijo preko socialnih omrežij in telefona. Obravnava aktualno problematiko, ki se je razmahnila v digitalnem svetu – objavljanje informacij brez preverjanja resničnosti ozadja in brez privoljenja vpletenih, kar povzroča ogromne stiske pri tako izpostavljenih (predvsem) mladih, ki si identiteto in svoj prostor pod soncem šele oblikujejo. Ravno zato Marie v trenutku spozna, kako ga je sama kot tekstopiska bombastičnih novic polomila, ko tudi sama postane žrtev takega pisanja – in to na najbolj boleč način, kajti v igri je ljubezen. Delo odpira ogromno možnosti za pogovor med mladimi in jih vabi v premislek o ravnanju z občutljivimi informacijami. Nenazadnje pa gre tudi za mladostniške ljubezenske tegobe, ki jih nekako v poplavi problemske literature že kar malce pogrešamo.

Share: