Vinko Möderndorfer: ROMEO IN JULIJA IZ SOSEDNJE ULICE

V šolskem letu 2022/23 se bodo učenci 8. in 9. razredov OŠ pomerili v tekmovanju za Cankarjevo priznanje. Za to pristojen odbor je izbral književno delo, in sicer zbirko pesmi Vinka Möderndorferja z naslovom Romeo in Julija iz sosednje ulice.  Möderndorfer se je sicer, zanimivo, najprej uveljavil v dramaturških vodah. Na AGRFT je l. 1982 diplomiral, nato pa prevzel umetniško združenje GLEJ in režiral v slovenskih gledališčih. Kot režiser se je spogledoval tudi v filmih, predvsem v dokumentaristiki in TV-igrah. Piše poezijo in prozo za otroke (Muc Langus & čarovnička GajkaPotovanje muca Langusa & čarovničke GajkeVrnitev muca Langusa & čarovničke Gajke), radijske igre, mladinske romane (npr. Kit na plaži, Jaz sem Andrej), dramska besedila in dela za odrasle (Tek za rdečo hudičevko).

Za svoja dela je prejel več različnih nagrad (Borštnikovo nagrado, Župančičevo nagrado mesta Ljubljana, nagrado Prešernovega sklada, nagrado Marjana Rožanca, Ježkovo, Grumovo in Šeligovo nagrado, modro ptico, desetnico).

Zbirka pesmi Romeo in Julija iz sosednje ulice nakazuje vzporednice na svetovno znano Shakespearjevo tragedijo Romeo in Julija, nosi pa podnaslov Pesmi in ena tragedija s hollywoodskim koncem. Že sama naslovnica bo nadebudne najstnike odpeljala v renesančni svet, kjer je v Veroni zaljubljeni Romeo izpovedoval svoji izbranki brezpogojno ljubezen v t. i. balkonskem prizoru. Gre zgolj za analogijo, na naslovnici gre za zimski večer s sneženjem, namesto lune svetlobo oddaja ulična svetilka.

Sam motiv Romea in Julije sicer asociira na nedovoljeno, prepovedano ljubezen, ki rezultira v tragedijo; torej v smrt zaljubljencev, ki je opozorilo celotni družbi, da ljubezen ne pozna omejitev. Möderndorfer motiv povzema zelo selektivno.

Ljubezen v zbirki Romeo in Julija iz sosednje ulice

Pesmi, ki jih spremljajo za mladež privlačne ilustracije v črnih, belih in rdečih kombinacijah uveljavljenega Jureta Engelsbergerja, so razdeljene v tri vsebinske sklope (Včasih je preveč besed, Romeo in Julija iz sosednje ulice, Imeti rad). Skupno zbirka obsega 39 pesmi. Prvi vsebinski sklop govori o tegobah najstnikov, ki se že spogledujejo s prvimi resnejšnimi ljubeznimi (pozabljivost, zmedenost, poljubljanje, pogovori, zmenki, bližina ljubljene osebe). Zgradba pesmi je preprosta. Jezik je sodoben, brez težko razumljivega metaforičnega balasta. V drugem sklopu pesmi pričakujemo nastop Romea in Julije. Opazimo privlačnejša slogovna sredstva (npr. gleda tako kot zelo retardiran buldog, tako blesavo momlja). Analogija z balkonskim prizorom je opazna v pesmi Romeo in Julija.

Ljubezen v zbirki Romeo in Julija iz sosednje ulice

Včasih greš sam skozi mesto. / Brez cilja tavaš, / dokler ne pritavaš / ‒ in točno veš, kam / in točno veš, zakaj ‒ / in nisi več izgubljen, / ampak najden / ‒ pod njenim balkonom. (str. 32)

Razposajeno razpoloženje pesmi prekine vsebina pesmi Črni cvet, kjer učitelj likovne umetnosti na mladež, ki je osredotočena zgolj na svoje probleme, opozori na pravi problem ‒ problem begunstva. Mladi Sirec je preplezal žično ograjo na slovenski državni meji, a je zaradi izčrpanosti kasneje umrl. Avtor je bil sicer velik nasprotnik postavitve žične ograje in hkrati je tudi preko svoj del želel pozitivno vplivati na mlade glede sprejemanja drugačnosti. Ta pesem v zbirki nekako štrli iz povprečja, saj opozarja na občečloveške vrednote in ljubezen kot nekaj zgolj intimnega, skorajda egoističnega prenese na širšo raven (ljubezen do sočloveka) in s tem ponuja široko polje za diskusijo.

Tretji sklop ne obravnava resnejših tem, tema ljubezni je zopet nekaj vihravega. Pesem Romeo in Julija (Tragedija s hollywoodskim koncem) je pesem, ki se spogleduje z žanrsko simbiozo. Pred seboj imamo pravzaprav dramsko besedilo z razporejenima vlogama, glavnim besedilom in didaskalijami. Dogajalni kraj je balkon na (in pod) Prešernovo 23 (v Ljubljani se na tem naslovom sicer skriva Veleposlaništvo Republike Avstrije), dogajalni čas je tako kot v Shakespearjevem prizoru noč (v luno strmim), dialog se vrši med zaljubljenimi Romeom in Julijo. O tragičnem v tej pesmi seveda ni duha ne sluha, saj je kot glavni problem izpostavljena samo trenutna fizična oddaljenost med zaljubljencema; na koncu steče v blok, kjer živi Julija in padeta si v objem.

Vsebina pesmi lahko deluje nekoliko cinična (ravno tako kot Črni cvet), saj sodobna mladina nima več družbenih preprek do izpolnitve svojih ljubezenskih želja (npr. starševska izbira partnerjev, starostna omejitev). Ravno zaradi odsotnosti le-teh pa vrednost ljubezni dandanes morda nekoliko pada; zaradi svobode izbir je ljubezen lahko zamenljiva in tako vrednota pridobiva kapitalistične temelje. Hollywoodski konec pesmi (tj. objem) je v tem primeru oropan pravih čustev, deluje plastično. Poleg pesmi Črni cvet je ta pesem vodilna v zbirki, saj ponuja samorefleksijo za vrednotenje ljubezni v današnjih instantnih časih. Nekatere pesmi v zadnjem sklopu (Junija na češnji, Obzorje, Ladja, Pika) so likovne in prinašajo svežino v sicer preprostejše oblikovane pesme.

Ker ljubezen najbolj žari, / kadar molči. (str. 13)

 

 

Share: